top of page
  • Yazarın fotoğrafıBurak Can Öztaş

Kaldı Kuzey Kar-Buz Rotası, Aladağlar 12 Haziran 2022

Güncelleme tarihi: 25 Ağu 2023

İDADİK adına planladığımız fakat pandemi koşullarından dolayı yapamadığımız etkinliği bu sefer gerçekleştirmek için 11 Haziran 2022 günü sabah İzmir'den gelen babam Adnan Öztaş ve Vedat Aydemir ile Aladağlar Mümtaz Çankaya Dağevi'nde bir araya geldik. Eksiklerimizi temin edip planlamamızı yapıp aracımızla Emli Vadisi Sarı Mehmed'in Yurduna vardık. Burası Aladağlar'da beni oldum olası en fazla büyüleyen yer olmuştur. Buradan sularımızı temin edip tekrar araç yoluna girip ormanın sonuna kampımızı attık. Akşam üzeri Mersin'den Murat Canlı da aramıza katıldı ve ekip tamamlandı. Ertesi gün için ekipman hazırlığımızı yapıp bir şeyler atıştırıp çadırlarımıza çekildik.

12/06/2022

Sabah 04:00 da kamp yerinden Kaldı kuzey çanağı için hareket ettik. Hava açık ve sıcak idi, ancak raporlara göre öğleden sonra bozma ihtimali vardı. Ortalama bir tempo ile çanağın başlangıç noktasına 4 saatte geldik ve kahvaltı molası verdik. Yaklaşık yarım saatlik molanın ardından burada kemer ve kramponları kuşanıp kulvara doğru dik bir yükselme ile saat 10’a doğru teknik etabın başlangıcına vardık. Kar orta sert bir durumda. Hava hafif bulutlu. Burada teknik malzemeleri kuşanıp ilk ip boyuna girdim. Kar kazıklarını kullanarak ilerledim. Etabın dikleştiği kısımlarda karlar erimiş, ufak şelaleler meydana gelmiş ve derin boşluklar oluşturmuştu. Karın eridiği ve suların aktığı etabın daha solundan M3+ geçişlerle 40m kadar yükselip kulvarın sağ tarafındaki önceden çakılmış sikkeden emniyet noktası oluşturdum. Burada hava ve zemin koşullarının uygunsuzluğundan ötürü biraz kritik yaptık ve yine de devam etme kararı aldık.

2. İp boyunun başlangıcında kar kulvarından kar kazığı ile emniyet alarak devam ettim. Tekrar şelalenin oluşturduğu derin boşluğun kenarından çok dikkatli ve yumuşak hareketlerle sert karın koptuğu yerden yükselerek ıslak kaya etabına vardım. Buranın kilidine girmeden stoperle bir ara nokta atıp yükseldim ve ardından yer yer buzlanmış etabı tırmanarak tam karşımdaki kayalık bloktaki sikkeyi kullanarak sistem kurdum. Fakat kulvarın bundan sonraki sağa kıvrılan hattını izlememiz mümkün olmayacaktı. Yaklaşık 3 metrelik bir şelale, boşluklar ve ıslak bir kaya etabı oluşmuştu.

3. İp boyuna klasik kulvar etabının solunda kalan yaklaşık 70-80 derece eğimli 5m’lik M3+ zorluğunda bir etabı tırmanarak 50m' lik hattı kulvarın en solundan tırmanarak geçtik. Ancak bu ip boyu inanılmaz çürük ve emniyet imkanı olmayan sıkıntılı bir tırmanıştı. Zar zor bir çatlak bulup yaylı takoz ve sikkeyle emniyet sistemi oluşturdum. İki tane ikiz ipimiz olması ve bazı ip boylarını artarda açıyor olmamıza rağmen 4 kişi olmamız bizi biraz yavaşlatıyordu. Diğer yandan hava zaman zaman sisliydi ve arada yağmur çiseliyordu.

4. İp boyuna Murat girdi ve yine en soldaki çürük kayalıklardan devam etti ve son etabı M3 / -IV bir geçişle emniyet noktasına vardı.

Buradan 5. İp boyuna Babam devam etti. Yaklaşık 5m yükselip klasik kulvar etabını yakaladı, yaklaşık 55-60 derece eğimde, 30 m yükseldikten sonra yine sikkeyi bularak emniyet noktası oluşturdu. Burada tekrar bir araya gelip durum değerlendirmesi yaptık. Saat ilerlemişti ve daha 3 ip boyu vardı. Yine devam etme kararı aldık.

6. İp boyuna tekrar ben girdim ve 4m' lik bir yan geçişle tekrar kaya geçişi yapıp ardından kar kulvarına girdim. Burada bir kar kazığı emniyeti alıp devamında bu ip boyunun kilidi olan göbek yapmış bir M4 zorluğunda kaya etabını aşıp tekrar kulvara bağlanıp yine önceden oluşturulmuş 2 sikkeli istasyona vardım. Saat 16:00, sis toplanıyordu ve dolu başlamıştı. Benim ardımdan babam sabitlediğim ipte pürsikle yükseliyordu. Kilit etabın yaklaşık 2-3 m sağına doğru geçip yükselmeyi denerken kontrollü bir biçimde 6m kadar kulvarın içine doğru kaydı ve neyse ki hiçbir şeyi yoktu. Bu arada tekrar sis basmış ve dolu şiddetini arttırmıştı. Devam edersek karanlığa kalma ihtimalimiz olacaktı. Hava koşullarını da göz önünde bulundurarak saat 17:00 da bu etaptan dönüş kararı aldık.

ISLAK, SİSLİ ve KARANLIK..

2 tane ikiz ipimizin olması avantajdı. Kaya etapları oldukça çürük olduğu için çıkarken kullanmadığımız şelale oluşmuş kulvarları inerken kullanmaya başlamıştık. Sikke istasyonları kullanarak yarı ıslanmış vaziyette inmeye devam ettik. Ancak ipler artık vıcık vıcık olmuştu ve tabi ki kıyafetlerimiz de ! ip boylarını teker teker iniyoruz ancak istasyonlara gelip ıslak ipi çekmeye çalışmak tam bir eziyet olmuştu. Saat 20:30 da 2. İp boyuna varmıştık ancak sisinde etkisiyle hava oldukça karanlık ve görüş açımız da oldukça daralmıştı. Tek derdimiz sağlıklı bir şekilde kulvarın başlangıç etabına varmaktı. Saat 21:00 gibi teknik inişler bitti ve çıktığımız izleri takip ederek başlayan yağmur ve devam eden sisle birlikte tabana kadar inmiştik. Saatler 21:40'ı gösteriyordu. Yorgunluk ve açlık kendini iyice hissettirmeye başlamıştı. Ama hiç vakit kaybetmeden vadi tabanına inmek istiyorduk. Yoğun sisle birlikte çanağı bitirip sola dönüp kafa lambalarımızın yardımıyla yaklaşık 4-5 m lik görüş mesafesiyle sürekli alçalmaya başladık. Bu etaplarda biraz hissiyatla yönümüzü tayin etmeye çalıştık ve saat 00:45 gibi sisin biraz dağılmasıyla vadi tabanına varmak üzere olduğumuzu fark ettik ve sıyırma vadisine çıkan patikayı yakalayıp rahat ettik. Sis tekrar bizi içine aldı ancak patikayı yakaladığımız için oldukça rahattık. Yorgunluk, açlık, ıslaklık ve uyku bizi iyice zorlamaya başlamıştı. Saat 01:40 gibi ormanın başlangıcına varıp saat 02:10 da ise kamp yerine vardık. Hemen bir yorgunluk çayı demleyip bir şeyler atıştırıp uykuya geçtik.

13/06/2022

Yorgunluktan olsa gerek 4 saat uyuduktan sonra erkenden kalkıp ıslak olan tüm malzemeleri zemine serdik. Dünün kritiği ile birlikte kahvaltı ve kısmen de olsa biz ve malzemelerimiz güneşin tadını çıkarıyordu. Öğlene doğru kampımızı toplayıp önce Çukurbağ köyüne oradan da 15:00 da İzmir için yola çıktık. Saat 00:00 da ise İzmir’e vardık.

SONUÇ

Düşündüğümüz bir tarihti, ancak içine girince geç kalmış olduğumuzu fark ettik. Tırmanış sırasında 2. İp boyundan sonra etabı sonlandırabilirdik ancak kaya etaplarını kullanarak devam ettik. Havanın bozması ve saatin ilerlemesinden dolayı dönüş kararı aldık. Toplamda 22,5 saat süren ıslak, sisli ve yorucu bu faaliyeti sağ salim bitirdik. Bu tırmanış çoktan kendine has maceralarıyla bendeki özel yerini almıştı. Ekip arkadaşlarım Babam Adnan Öztaş, Vedat Aydemir ve partnerim Murat Canlı’ ya ve kulübüm İDADİK’ e çok çok teşekkürlerimi sunuyorum.

Tarih : 12/06/2022

Toplam Süre : 22 Saat 20 Dk

Ekip : Burak Can Öztaş, Adnan Öztaş, Murat Canlı, Vedat Aydemir

Hava : Parçalı bulutlu / Sisli / Yağmurlu

Ekipman : Çift ip, İkiz İp, Kar kazığı, sikkeler, yaylı takoz ve stoperler, perlon, yardımcı ipler