top of page
  • Yazarın fotoğrafıBurak Can Öztaş

Kazbek Dağı / Doğu - Güney Doğu Rotası - Gürcistan

İdadik programında yer alan ve 24 gün sürecek olan Gürcistan-İran faaliyetinin ilk tırmanış durağı Kazbek olacaktı. Bu sefer uzun zamandır aklımda olan güney doğu rotasını deneyecektik. 21 Temmuz gecesi ekiple İzmir' den yola çıktık. Ertesi sabah Ankara Elmadağ' da dayımın misafirliğinde kahvaltı yapıp, akşam 20:30 gibi Giresun'da ki dağcı dostumuz Cemre Demiröz ve ailesinin misafirliğinde akşam yemeğimizi yedik. Burada alışverişimizi yapıp gece tekrar yola koyulduk. Gece yol üzerinde biraz uyku molasının ardından sabah karşı devam edip 10:00 gibi sınırı geçtik. Uzun süren yolculuğun ardından 23 temmuz akşam saat 23:00 civarı Kazbek'e en yakın yerleşim merkezi Stepantsminda' ya vardık. Burada bir guest house ayarlayıp konaklıyoruz.

24/07/2023 Kazbek için havanın yağışlı olması nedeniyle günü kasabada dinlenerek ve eşyalarımızı hazırlayıp planlama yaparak geçiriyoruz. Gergeti Trinity'de kilise ziyareti yapıp yükleri taşımak için at ayarlıyoruz.

25/07/2023 Sabah 08:00 gibi kalkıp son hazırlıkları yapıp 2180 metrede bulunan Trinity Kilisesi rota başlangıcına varıyoruz. Taşıyıcıya yükleri verip saat 09:45 de Meteo kampı için yürüyüşümüze başlıyoruz. Hava bulutlu ve sisli sıcaklık olarak oldukça ideal. Oldukça tempolu bir şekilde yükselip saat 14:15 de Meteo kampına varıyoruz. Burada bizi dostumuz Ercan Selim Kolbakır karşılıyor. Dağda dostlarla karşılaşmak paha biçilemez. Kamp yeri her zamanki gibi oldukça kalabalık. Her milletten dağcı mevcut. Çadır kurma, yemek ve Türk ekibi ile sohbet derken çadırlarımıza geçiyoruz.

26/07/2023 Bugün hava pek ideal olmadığı için zirveyi ertesi güne planlıyoruz. Rotamızı incelemek için 3720 metredeki metal kiliseye çıkıyoruz. Güney doğu rotası Meteo kamp yerinin tam arkasında kalan dik kulvar. Aslında zirveye en kısa mesafede olan bu rota, yaz sezonunda çok sık kullanılan bir rota değil. Bunun birçok sebebi var. Oldukça dik olması ve bu mevsimde taş düşme riskinin çok yüksek olması bu rotayı daha az kullanılır bir hale getiriyor. Polonya ekibi ana kampla haberleşme ve güvenlik için bir merkez kurmuşlar. Oradakilerle rota ile ilgili konuştuğumuzda bize çok riskli bulduklarını ve sağ varyantı denemenin daha sağlıklı olacağını ilettiler. Biz de bu yönde hareket etme kararı aldık. Akşam üstü Türkiye'den dostlar Fatih Yılmaz, Esmanur ve ekibi kamp yerine varıyorlar. Onlarla sohbet edip, yemek ve hazırlık faslının ardından yatıyoruz.

27/0/2023 Saat 03:00 de olası konaklama ihtimaline karşı 2 tulum, bir çadır, 2 mat, yiyecekler ve teknik malzemelerle ortalamanın biraz üstünde yükle kiliseye doğru yükselmeye başlıyoruz. Hava açık ve çok yumuşak. Kiliseye varıp krampon ve ekipmanımızı kuşanıyoruz. 04:00 da buradan hareket edip buzula giriyoruz. Güneydoğu rotasının altından sağ vadiye girip sert zeminde yükselmeye devam ediyoruz. Saat 05:10 da vadiyi çıkıp Dragon kayalıklarının hemen alt noktasına varıp 4250m de kahvaltı molası veriyoruz. Bir şeyler atıştırıp biraz dinlendikten sonra saat 05:50 de tekrar hareket ediyoruz. Etabın bundan sonraki bölümü zirveye kadar oldukça dik devam ediyor. Dragon kayalıklarının hemen dibinden yükseliyoruz. Eğim ortalama 45-50 derece. Hava sıcaklığı kendini iyice hissettirmeye başlıyor. Çift kazma ve krampon kullanarak yükselmeye devam ediyoruz. Rota üzerinde olası konaklama imkanı olan Genderman kayalığına varıyoruz.

Burada yine mola verip rotanın son etabını bitirmek için 11:00 da tekrar harekete geçiyoruz. Bu etap kulvarın en dik bölümü yer yer 55 dereceye varan ve bazen batan kar etabında yükselip son 100m lik çok sert kulvarda devam edip 13:00 gibi 5000m düzlüğüne varıyoruz. Burada toplanıp biraz mola verip zirve hattına bağlanıp saat 13:30 da zirveye varıyoruz.

Uzun zamandır çıkmak istediğim klasik olmayan bu rotayı özelliklede babamla çıkmış olmanın mutluluğu ve dağlarda kaybettiğimiz dostlarımın anısıyla hislerim tam bir duygu seline dönüşüyor. Ekibin tamamı zirvede. Tabi ki zirve oldukça kalabalık. Fotolar kutlamalar derken yarım saati burada geçirip 14:00 da inişe başlıyoruz. Hızlı bir tempoyla irtifa kaybediyoruz ve zirveye insan seli devam ediyor. Saat 16:00 gibi 4000m civarlarında Fatih ve ekibi ile karşılaşıyor ve tebrikleşiyor ve biraz sohbet ediyoruz. Ardından 17:30 gibi Vedat ve ben Meteo kampına varıyoruz. Bizden 1 saat sonra babam ve Şeref abi kamp yerine varıyorlar. Yorgun ve mutlu bir şekilde çadırımıza çekiliyoruz.

28/07/2023 Sabah uyanıp kampımızı topluyoruz. Saat 11:20 gibi kamp yerinden hareket edip hızlı bir tempo ile 14:10 da Trinity Kilisesi otoparkına aracımızın yanına varıyoruz. Eşyalarımızı yerleştirip diğer dağlar için Mestia' ya 14:50 de hareket ediyoruz.

Genel Değerlendirme:

Çıktığımız Güney doğu rotası kulübümüz İDADİK ve ekibimiz adına yapılan bir ilk tırmanış oldu. Bu rota dağcılık camiamızda yaygın olarak "Dargon Rock" rotası olarak yanlış biliniyor ! Dragon kayalıkları, dağın doğuya bakan yüzündedir. İsmini kıvrılan bir ejderhayı andıran şeklinden dolayı (aslında tam bir ters hilal) almıştır. En ideal tırmanış zamanı ise taş düşme riski olmayan yaz sezonu dışındadır. Sonuç olarak tırmandığımız rotanın adı doğu-güney doğu rotasıdır. Teknik malzeme götürmemize rağmen zeminin uygun olmasından dolayı hiç kullanmadık. İyi bir havada, aslında sıcaklık olarak rahatsız edebilecek bir koşulda zirveyi gerçekleştirdik. Bu rota bence dağcılarımız tarafından çok daha sık ziyaret edilmelidir. Tempo olarak farklılıklar olsa da ekip uyumu genel olarak iyiydi.

Fotoğraflar : Burak Can Öztaş, Adnan Öztaş, Vedat Aydemir

Topolar : Burak Can Öztaş

Ekip : Burak Can Öztaş, Vedat Aydemir, Adnan Öztaş, Şeref Arıca,

Tarih : 24 - 28 Temmuz 2023

Zirve Tarihi : 27 Temmuz 2023

Rota : Doğu - Güney Doğu Yüzü

Rakım : 5047m

Alınan İrtifa : 2865m (Trinity Kilisesinden)

Türü : Kar / Sert Kar

Tehlikeleri : Buzul çatlakları / Taş düşmesi

Kamp Yerleri : Meteo Ana Kamp 3650m

Zirve Toplam Süre : 15 Saat 30dk (Meteo kamptan - kampa)

Hava : Açık

Toplam Km : 22 Km (yaklaşık)

Koordinatlar : 42.6960388 - 44.5190464

Ekipman : 7.3mm 60m İkiz ip, buz vidaları, kar kazığı, karabina, perlonlar express setler kazma ve krampon (Hiçbirini kullanmadık)

Raporu Hazırlayan : Burak Can Öztaş

NOT* Raporda Gürcistan kısmında yer alan saatler +1 yerel saat olarak yazılmıştır.