top of page
  • Yazarın fotoğrafıBurak Can Öztaş

Artos Dağı 3537m - Erek Dağı 3204m - Süphan Dağı 4058m Kış Çıkışları / 27 Şubat - 05 Mart 2021

Güncelleme tarihi: 11 Ağu 2021

Van - Gevaş / Artos Dağı 3537m / 01 Mart 2021

27 Şubat 2021 sabahı İzmir' den babam Adnan Öztaş ile birlikte aracımızla yola çıktık. Denizli' den Gülcan Çeşmeli ve Muğla'dan Mehmet Nadir Yağcı Salihli' den bize katıldılar ve araçla 4 kişi 28 Şubat sabah 10:15 de Van Gevaş' a geldik. Buraya Giresun' dan gelen Cemre Demiröz ile ekip tamamlanmış oldu. Gevaş Öğretmenevi' ne yerleştik. ekipte daha önce Artos dağına çıkan olmadığı için sevgili arkadaşım Nejdet Bozkurt' un yaptığı çizimi gözlemleyip rotayı incelemek için dağın eteğine geldik. Planımız günübirlik olarak zirveyi yapmaktı. Gözlemleri yapıp yarın için hazırlandık.

01 Mart sabah 03:40 da araçla rotanın başına geldik. Hava biraz durgun ısı -3 derece civarındaydı. 1740m yükseklikten saat 04:10 da yürüyüşe başladık. Az bir eğimde dağa iyice sokulduk. İlk hedef dağın kuzey yüzünde dik etapları set set çıkmaya başladık. Hava biraz hareketlenmeye başlamış rüzgar hafif hafif şiddetini arttırmıştı. Saatte 30-40 km rüzgar hissedilen ısı - 12 / - 15 arasıydı. Kar kimi yerlerde batak kimi yerlerde sertti. Saat 06:00 da yaklaşık 2400m yüksekliğe varmıştık. Hava aydınlanmaya başlamış arkamızda güzel manzarasıyla Van Gölü bize yüzünü göstermeye başlamıştı. Ben ve Cemre diğerlerinden biraz öndeydik. Önümüzde zirve sırtına varacak olan son dik etap vardı. Buranın ortalarında biraz bir şeyler atıştırıp tırmanışa devam ettik ve saat 09:15 gibi Cemre ile sırta ulaşmıştık. Burada rüzgar şiddetini iyice arttırmıştı. Artık sırt hattı boyunca doğu yönünde ilerleyip zirveye ulaşacaktık. Burada biraz daha mola verip zirve için hareket ettik. Dağın kuzey yönünde yer yer seraklar vardı. Bu yüzden biraz daha iç taraftan yükselmeye devam ettik. Saat 10:00 gibi plato denilen yere vardık ve burada doğu yönünden esen rüzgarın şiddeti beni savurma derecesindeydi. Az eğimde yürümeye devam ettik ve saat 10:40 da 3537m yükseklikteki Artos zirveye vardık. Rüzgar aynı şiddetiyle devam ediyordu. Fotoğraf çekmek için eldiveni çıkardım ve saniyeler içinde parmaklarım soğuktan uyuşmaya başlamıştı. Zirvede taştan bir korunak yapmışlardı. Cemre ile taşların önündeki karlardan ufak bir çukur açıp resmen içine tünedik ve burada bir şeyler atıştırıp saat 10:50 de zirveden ayrıldık. Çıktığımız sırt hattını hızlı bir şekilde inmeye başladık ve 11:15 de Babam, Gülcan ve Nadir abi ile karşılaştık. Buralarda rüzgar şiddetini azaltmıştı. Sırt hattının başladığı noktaya geldiğimizde rüzgar iyice azalmıştı. Bu noktada mola verip bir şeyler atıştırdık ve inişe devam ettik. Saat 14:30 da Cemre ile aracı bıraktığımız noktaya varmıştık. Diğer ekip ise 16:30 da yanımıza varmıştı.

Tarih: 01/03/2021

Toplam Süre: 10 saat 20 dakika

Hava: Hafif bulutlu / şiddetli Rüzgar

Van - Erek Dağı 3204m / 03 Mart 2021

Aslında planımız Artos' tan sonra Süphan ve Ağrı dağı çıkışlarıydı. Son hava raporlarından sonra Ağrı için fırtına uyarısı veriliyordu. Bundan dolayı planda değişiklik yaptık. Ağrı dağını iptal ettik araya Van merkezde bulunan Erek dağını ekledik. Ardından hava Süphan için uygun olacaktı ve orayı deneyecektik. Ağrı planımız ne yazık ki başka bir zamana kalmıştı.

02 Mart 2021 sabahı saat 10:00 da Gevaş' tan ayrıldık. Bugün dinlenme günüydü. 1 saatlik yolun ardından ve saat 11:00 de Van merkezde Erek dağı için bize rehberlik yapacak dostum Nejdet Bozkurt' la buluştuk. Tabi ki Van Kahvaltısı yapmadan olmazdı. Kahvaltının ardından Van müzesi ve gölün kıyısında vakit geçirip yine burada yaşayan arkadaşımız sevgili Erhan Çalışkan' ın evine akşam çayına gittik. Güzel sohbetin ardından yarın için planımızı yapıp dinlendik.

03 Mart sabah Van merkezden aracımızla ayrıldık ve rotanın başladığı yerdeki son yerleşim olan 2130 m yükseklikteki Yedi Kilise köyüne vardık. Saat 06:00 da buradan yürüyüşümüze başladık. Dere yatağının üst sol yamacında güzel bir vadinin içerisinde az bir eğimde ilerlemeye devam ettik. Bu bölgede kar neredeyse yoktu. Hava oldukça yumuşak ve ılımandı. Saat 08:00 da boyunda bulunan yıkık kiliseye vardık. Buradan sonra kar etabında biraz daha dik ve yer yer batan karda yükselmeye başladık. Hava hafif rüzgarlı ve daha biraz daha soğuyup hafif kar yağmaya başlamıştı. Zirve külahının altına kayalık alandaki kapı denilen yerden geçtik. Buradan sonra ki bazı etaplarda ufak kaya geçişleri mevcuttu. Saat 10:40 da 3204 m yükseklikteki Erek Zirveye 5 kişi vardık. Yer yer sisli ve bulutlu bir manzara vardı. Fotoğraflamaların ardından saat 10:55 de zirveden ayrıldık ve dik kayalık etapları dikkatli bir şekilde inerek yıkık kiliseye saat 12:10 da vardık ve yemek molası verdik. Ardından hareket edip saat 14:00 da aracımızın yanına varıp keyifli bir şekilde faaliyetimizi bitirdik.

Tarih: 03/03/2021

Rota: Klasik Rota

Rakım: 3204m

Başlangıç İrtifa: 2130m

Alınan İrtifa: 1074m

Zemin: Kar / Sert Kar / Kaya

Toplam Süre: 6 Saat

Ekip: Nejdet Bozkurt, Adnan Öztaş, Burak Can Öztaş, Cemre Demiröz, Gülcan Çeşmeli

Hava: Hafif bulutlu / rüzgarlı ve sisli

Bitlis - Süphan Dağı 4058m / 04 Mart 2021

Erek dağından indikten sonra aracımızla saat 16:00 da Adilcevaz Aydınlar beldesi Kışkıllı köyüne hareket ettik. Saat 18:30 da 2350 m yükseklikteki köye vardık. Burada ki köy okulunun bir odasına yerleştik. Burada bizden önce zirve denemesi yapan İdadik ekibinden arkadaşımız Belgin Albayram tekrar zirve denemesi için bizi bekliyordu. Köyde yaşayan 6 çocuklu bir ailenin babası olan Maşallah ve eşi bizi evine yemeğe davet etti. Oldukça sıcak kanlı ortam yemek çay ve sohbetin ardından dinlenmek için okula döndük. Hazırlıklarımızı yapıp yattık.

04 Mart sabah 05:40 da köyden hareket ettik. Hava çok soğuk değildi ve durağandı. Klasik rota üzerinden hafif eğimde dağa yaklaşmaya başladık. Zemin orta sert ve yer yer batak kardı. Hava aydınlandı ve bulutlar aşağımızda kalmıştı artık. Hava çok güzeldi. saat ilerledikçe biraz soğudu ve rüzgar esmeye başladı. Sıcaklık -15 civarı. Saat 14:00 civarları külahın dibine vardık ve dağın Doğu yüzüne bakan dik kar kulvarına girdik. Bu etap bizim için oldukça yorucu oldu. Kar kimi yerde neredeyse belimize kadar batıyordu. Yükseldikçe artan eğimle (yaklaşık 50 derece) iz açmak oldukça zor bir hale gelmeye başladı. Etabın bu kısmında Cemre karı resmen yararcasına önden ilerliyordu. Kraterin alt kısımlarında kayalık etapları da aştıktan sonra zirveye saat 14:55 de vardık. Külah etabı bizi oldukça zorlamış ve yıpratmıştı. Zirvede hava rüzgarlı ve soğuktu. Fotoğraf çekimlerinden sonra zirveden hareket ettik. İrtifa kaybedip zaman ilerledikçe sis çökmeye başlamıştı ve üstüne kar yağışı da eklendi. Hava kararmaya başlamıştı çıkarken ki izlerimizi takip ederek saat 19:50 de köye vardık. Uzun ve yorucu bir faaliyet olmuştu. Akşam Maşallah bizleri yine yemeğe davet etmişti. Ona ve ailesine bu sıcak ve samimi ortamı sundukları için çok teşekkür ediyoruz. Tekrar okul odamıza gelip yarın sabah artık dönüş yoluna geçeceğimiz için bir kısım hazırlıkları yapıp yattık.

05 Mart sabah 08:15 de köyden ayrıldık. Belgin aynı gün akşam uçakla İzmir' e döndü. Bizde 5 kişi önce Adana Otogarda Cemre' yi bıraktık. Ardından 4 kişi yola devam edip 06 mart sabahı saat 08:00 da Salihli' ye vardık. Gelirken buradan aldığımız arkadaşlarımız Gülcan Çeşmeli ve Nadir yağcıyı buraya bırakıp babamla yola devam ettik ve saat 09:30 da İzmir' e vardık.

Tarih: 04/03/2021

Rota: Klasik Doğu Rotası

Rakım: 4058m

Başlangıç İrtifa: 2350m

Alınan İrtifa: 1708m

Tehlikeleri: Serak

Zemin: Kar / Sert Kar

Toplam Süre: 14 saat 10 dakika

Ekip: Adnan Öztaş, Burak Can Öztaş, Cemre Demiröz, Gülcan Çeşmeli, Mehmet Nadir Yağcı, Belgin Albayram

Hava: Hafif bulutlu / sisli / Rüzgarlı ve kar yağışlı

Genel Değerlendirme:

Toplam 4 günde 3 adet 3000m üzeri dağa kış koşullarında günübirlik zirve çıkışları yapıp toplamda 4558m irtifa aldık. Ekip uyumu çok iyiydi. Dostlarımız görüp çok keyifli sohbetler yaptık. Genel anlamda hiçbir sıkıntı yaşamadan faaliyetimizi tamamladık. Benim açımdan oldukça iyi bir dayanıklılık antrenmanı olmuştu. Bütün ekibe teşekkür ediyorum.