top of page
  • Yazarın fotoğrafıBurak Can Öztaş

Laila Dağı / Svaneti - Gürcistan

Güncelleme tarihi: 25 Ağu 2023

İdadik kulübünün programında yer alan, Gürcistan tırmanışlarının ikinci dağı olan Laila, 2021 Ushba tırmanışından beri aklımızda olan bir dağdı. Burayla ilgili daha önce yapılan bir Türk çıkışı ya da her hangi bir Türkçe kaynak bulamadık. Bu durum Laila'yı daha da cazip hale getirdi. Kazbek tırmanışından sonra aracımızda oluşan sıkıntıları çözemeyince 30 Temmuz 2023 günü öğlen araç ayarlayıp dağa en yakın yerleşim olan 1285 m irtifadaki Lezgara Köyüne geldik. Burası konum olarak Ushba Güney yüzünün tam karşısında kalan sevimli Svaneti köylerinden birisi. Burada heybetli bir ceviz ağacının altında son hazırlıklarımızı yapıp traktör yolundan kamp yükümüzle yola koyulduk.

Klasik Karadeniz ormanı ve bitki örtüsü içerisinde traktör yolundan yürümeye devam ediyoruz. Bazı noktalarda kamp yeri, geçit v.b. yönlendirme tabelaları var. Hiking ve trekking yapanlar için oldukça cazip bir konum olduğu için belli bir noktaya kadar traktör ve at hizmeti alabiliyorsunuz fakat biz tercih etmedik. Saat 15:15 de başlayan yürüyüşümüz 17:00 da ilk nirengi noktası olan 1960m dağ kulübesine vardık. Burada biraz mola verip 17:55 de 2. dağ kulübesine 2200m ye ulaşıp saat 19:00 da ise 2585m 1.ara kamp yerine vardık. Konum olarak her iki tarafından biri büyük diğeri küçük akarsu yatağının ortasında manzaraya hakim çayırlık bir düzlük. Hava kararmadan yemek işlerine giriştik. Sanırım buranın bitki örtüsünden kaynaklı çok fazla minik sinekler mevcut.

31/07/2023 Sabah 05:30 da zirve için hareket ediyoruz. Gündoğumu eşliğinde dik bir eğimde ağır ağır yükselirken belki de Kafkasya silsilesini panaromik olarak en iyi bu noktada gözlemleyebilirsiniz. Bulut havuzunun üzerinde en batıda Elbruz ortada Ushba ve doğuya doğru diğer zirve silsilelerini, izleyip yükselmeye devam ediyoruz ve saat 07:00 da 3120m Chizidi Pass' a varıyoruz. Burada kahvaltı molası verdikten sonra saat 08:00 da yatay bir şekilde devam edip dağın arka tarafına geçiyoruz. 2850m ana kamp yeri olarak kabul edilen nokta bulunduğumuz yerden aşağıda kaldığı için irtifa kaybetmeyelim diye kamp yerine giden ana patikayı kullanmayıp bir süre daha paralel ilerledikten sonra yanlış yolda olduğumuzu fark edip tam altımızda görünen kamp alanına dik bir inişle saat 09:00 da varıyoruz. Burada taşlardan oluşturulmuş bir barınak ve çadırlar vardı. Buradan sonra kaybettiğimiz irtifayı tekrar alıp yükselmeye başlıyoruz. Zaten irtifa kaybetmekten başka şansımız yok çünkü rota bu şekilde. Laila buzulunun başladığı yere kadar irili ufaklı 5-6 dere geçip saat 10:20 de 3040m kar-buz kulvarının başlangıcına varıyoruz. Burada kramponları takıp tekrar yola koyuluyoruz. Tam olarak neyle karşılaşacağımızı bilmediğimiz ve olası bir kaza anında kurtarma yapmak için yanımızda kemer, ip ve biraz teknik malzeme mevcut.

Zemin yer yer çok sert kar bazen yumuşak şekilde devam ediyor. Laila buzulu çok büyük bir alana yayılmış durumda. Genel olarak buzulun en sol tarafına Laila zirve kütlesine yakın bir şekilde yükseliyoruz. Rotamızın bazen üstünde ve çoğu zamanda sağ tarafımızda kalan yerlerde çatlaklar mevcut. Dikkatli bir şekilde yükselip dağın tam güney yüzüne dönüp etap etap 40-45 dereceye yakın eğimlerde tırmanmaya devam ediyoruz. Hava zaman zaman bulutlu ve sisli. Arada kısa molalar verip saat 14:20 de 3935m yükseklikteki kayalık boyuna ulaşıyoruz. Doğu ve batı yönünde iki tepe noktanın tam arasındayız. Bir süre zirve o mu bu mu konuşmalarından sonra batı yönünde kalan tepe noktasında metal çubuklar görüyor ve zirvenin orası olduğuna emin oluyoruz. Bulunduğumuz noktadan yaklaşık 75 m daha yükselmemiz gereken zirve etabı, oldukça çürük kaya geçişleri ile ulaşılabileceğimiz bir hat. Neredeyse tuttuğumuz her taş elimizde kalacak durumda. Etabın bu kısmını dikkatli bir şekilde geçiyoruz ve hiçbir noktadan emniyet alma şansı neredeyse hiç yok ! Kayalık bölümü geçip son zirve kulvarına bağlanıp, kamp yerinden toplam 1420m yükselme ve 9saat 40 dk sonra saat 15:10 da 4009m Laila zirveye varıyoruz. Buraya adım atan ilk Türk ekibi olarak mutluyuz.

Saat: 15:25 de zirveden hareket edip yine kayalık etabı dikkatli bir şekilde inip çantaları bıraktığımız boyuna varıyoruz. Buradan saat 16:10 da inişe başlayıp buzulu 17:20 de bitirip kramponlarımız taktığımız noktada çıkarıyoruz. Biraz dinlendikten sonra saat 19:00 da Chizidi Pass ve 19:45 de Kamp yerine varıyoruz. Burada bizim dışımızda 3 çadır daha kurulmuş ve Rus Alexander bizleri karşılayıp hemen çay ikram ediyor ve yüzümüz gülüyor. Kamptan kampa toplam 14 Saat 10 dk sürmüş oluyor. Oldukça yorgunuz hemen bir şeyler yiyip dinleniyoruz.

01-08-2023 Sabah 07:00 da kalkıp kampımızı topluyor ve saat 09:00 da Lezgara' ya doğru hareket ediyoruz. Yine muhteşem bitki örtüsü ve ormanın içinden geçip saat 11:15 de başlangıçta hazırlık yaptığımız ceviz ağacına varıyoruz. Burada aracımız gelene kadar 12:30'a kadar bir şeyler atıştırıyoruz. Saat 12:40 da araçla hareket edip 13:10 da Mestia' ya varıyoruz.

Fotoğraflar: Burak Can Öztaş, Adnan Öztaş, Vedat Aydemir

Genel olarak Karadeniz bitki örtüsünü sonuna kadar hissedeceğiniz bir yer. Bu dağa zirve odaklı gelen kişi sayısı oldukça az. Kafkasya'da en çok ziyaret edilen dağ, bilhassa Türk dağcıları olarak tabi ki Kazbek ve az miktarda ise Tetnuldi dağı. Bu döngüyü kırmak ve bir farkındalık yaratmak adına bu tırmanış bizi her yönüyle oldukça tatmin etti. Etkinlik boyunca iyi hava koşullarında her hangi bir aksilik yaşamadan faaliyeti bitirdik.

Ekip : Vedat Aydemir, Adnan Öztaş, Şeref Arıca, Burak Can Öztaş

Tarih : 30 Temmuz - 01 Ağustos 2023

Zirve Tarihi : 31 Temmuz 2023

Rota : Güney Yüzü

Rakım : 4009m

Alınan İrtifa : 2724m (Lezgara Köyünden itibaren)

Türü : Kar / Sert Kar / Kaya geçişleri

Tehlikeleri : Buzul çatlakları / Taş düşmesi

Kamp Yerleri : Ara Kamp 2585m

Zirve Toplam Süre : 14 Saat 10dk

Hava : Bulutlu / sisli / yer yer açık

Toplam Km : 29 Km

Koordinatlar : 42.9249725 - 42.554194

Wikiloc Kaydı : https://tr.wikiloc.com/wikiloc/download.do?id=142215800

Ekipman : 7.3mm 60m İkiz ip, buz vidaları, kar kazığı, karabina, perlonlar express setler kazma ve krampon

Raporu Hazırlayan : Burak Can Öztaş

NOT* Raporda Gürcistan kısmında yer alan saatler +1 yerel saat olarak yazılmıştır.