top of page
  • Yazarın fotoğrafıBurak Can Öztaş

Kazbek Dağı 5047m (Gürcistan)

Güncelleme tarihi: 27 Oca 2021

20 Temmuz 2019 Cumartesi günü sabah 07:55 uçağı ile İzmir'den İstanbul aktarmalı Gürcistan Tiflis'e uçtuk. Yerel saatle 15:00 da indik. 16:35 de Havaalanından önceden ayarlanan minibüsle saat 22:30 da Stefaminda' ya vardık. Yerel halkın evlerini çevirdiği hostel / pansiyon tarzı bir yere yerleştik. uzun süren yolculuğun ardından burası dinlenebilmemiz için oldukça konforlu olmuştu bizim için.

21/07/2019 Pazar

Sabah kahvaltısının ardından 08:00 gibi pansiyonun ufak minibüsü ile araçların son ulaşım noktası olan 2200m yükseklikteki Tirinity kilisesine hareket ettik. Orada bizi bekleyen atlara yüklerimizi verdikten sonra 09:00 gibi Meteo Kampına doğru hareket ettik. Hava açık yer yer hafif bulutlu. 10:45 de ilk Haç denilen yere vardık. 12:45 de ise Gergeti Buzuluna girdik ve saat 14:10 civarı Meteo Kampına vardık 3630m. Çadırlarımızı kurup yemek işine koyulduk. Kazbek için yoğun bir tırmanış dönemi olduğu için kamp yeri oldukça kalabalıktı. Buradaki dağevinin mutfağında yemek hazırlıklarımızı yapıp yedikten sonra yarın ki zirve için planlama yaptık. Gece biraz rüzgarlı ve ara ara yağışlıydı.

21/07/2019 Pazartesi

02:55 de uyanıp hazırlıklarımızı yaptık. Zeki Varol tırmanışa katılmayacağını söyledi. Biz 5 kişi 03:45 de kamp yerinden zirve için hareket ettik. Saat 04:45 de Mücella, 05:45 de Eyüp abi henüz riskli yerler başlamadan dönme kararı aldılar. Birol abi Selda ve ben yolumuza devam ettik. Hava az rüzgarlı ve ılımandı. Moren etaplarından sonra rotanın en riskli yerlerinden olan yatay buz çatlaklarının başladığı yerde ip birliğine girdik ve tekrar buraya dönene kadar ip birliğinden hiç çıkmadık. Bu arada hava çok değişkendi ara ara sert rüzgarlar oluşmaya başlamıştı. Riskli buz çatlakları etabından sonra platoya doğru yükselmeye başladık. Burada yer yer sis oluştu ama rota belirgin karda izler belliydi. Saat 07:00 gibi 5100m Platoya vardık ve kramponlarımızı taktık. Şiddetli rüzgar vardı. Rotanın bundan sonraki kısmı hafif eğimde bitmek bilmeyen bir yan geçiş etabıydı. 3 kişi ip birliğinde bazen şiddetli rüzgar eşliğinde ilerlemeye devam ettik. Artık dağın tam arkasındaydık. Sağa doğru büyük buz duvarları ve çatlaklarının etrafından yükselmeye başladık. Yaklaşık 20 dk önümüzde sadece Rus bir ekip vardı. yine dik yükselmelerle kapı diye adlandırılan “saddle” denilen 4900 metrelerdeki geniş düzlüğe ulaştık. Artık son zirve sırtı dik bir şekilde karşımızda duruyordu. Burada bir şeyler atıştırıp fazla vakit kaybetmeden hareket ettik. Tırmanışın bu bölümünü 45 - 50 derece dik eğimde çok sert karda tırmanarak geçtik (bu kısım hava şartlarına göre buz olabiliyor ve emniyet sistemi kurmak gerekebilir) biz sistem kurmadan geçtik ve saat 11:45 de toplam 8 saatte Kazbek zirveye vardık. Zirve çoğunlukla sisliydi. ar ara dağılan siste manzara yakalamaya çalıştık. Fotoğraf fasıllarının ardından hiç vakit kaybetmeden inişe başladık. Aslında Kazbek için biraz geç sayılabilecek bir saatte zirveye varmıştık fakat iniş sırasında zirveye resmen akın vardı. Platoya inene kadar 7-8 ekip görmüştük. Saat 16:10 da Meteo ana kampa vardık. Tam olarak 13 saat süren bir faaliyet olmuştu. Hemen bir şeyler atıştırıp uzandım. Ertesi sabah aşağıya hareket edecektik.

23/07/2019 Salı

10:40 da Meteo dan hareket inişe başladık ve14:15 de kiliseye vardık. Burada dinlenip biraz kilise gezisi ve üst baş değişikliğinin ardından bir araçla Stefaminda' ya indik. 18:45 ayarladığımız minibüsle Tiflis' in yakınına kadar geldik. 23:45 de başka bir minibüsle Sarp sınır kapısına hareket ettik. Oldukça yorucu geçen bu yolculuğun ardından 24 temmuz sabahı 05:15 de Sarp sınır kapısına vardık. Ben ve Mücella buradan ekipten ayrılarak minibüsle hareket ettik. Mücella Derepazar' da ben ise Trabzon Havalimanında indim. Buradan tarifeli uçakla İzmir'e vardım.

Tarih: 20-23 Temmuz 2019

Rota: Kazbek (Klasik)

Rakım: 5047m

Alınan İrtifa: 2847m (Kiliseden)

Türü: İrtifa, Kar - Buz Tırmanışı

Zorluk Derecesi: AD

Tehlikeleri: Buzul çatlakları / taş düşmesi / şiddetli rüzgar ve sis

Kullanılan Kamp Yeri: Meteo 3630m

Zemin: Sert Kar, Buz

Toplam Süre: 13 Saat (Meteo'dan)

Ekip: Burak Can Öztaş, Selda Ketenci, Birol Sağın, Zeki Varol, Eyüp Karaman, Recep Gürel, Cahit Demirboğan, Mücella Yıldız

Hava: Genellikle hafif bulutlu, çok rüzgarlı ve sisli

Bulunduğu Yer: Gürcistan Kafkaslar

Ekipman: Çift ip, buz burguları, kar kazığı, makara, jumar, stoplu makara, karabina perlonlar expres setler kazma ve krampon